Tuesday, June 1, 2010

:: Cakap salah tak cakap pun salah ::

Dah lama tak membebel rasanya.....dan dah lama jugak nak kuarkan pasal mende alah ni sebenonyer..tp aku tengok org bangsa kita ni sikit pun tak nak tengok bangsa dia sama2 maju atau sekurang2nya lagi maju dari dia...Seriously aku dah banyak tengok benda2 mcm ni kat sekeliling aku..baik kat tempat keje dan jugak persekitaran aku...Kalau kat tempat keje tu, baru naik sikit/ berpangkat sikit dah mula la rasa diri mcmkan nko tu owner syarikat dah... tak nak dah nak dengo cakap2 orang bawahan..padahal yang buat keje bagai nak mati tu org bawah ni lah....ish ish...tp malam ni aku nak stresskan pasal bisness dan perhubungan sesama bangsa kita yg tercinte ni.....Hari tu Ann pegi pasar mlm beli la satey ( aku tak ikut pun)...tp aku dah pesan la kat Ann mintak kuah lebih sebab nak mkn ngan nasik die tu kan...Pehtu boley Ann ckp org tu ckp " kuah tak leh lebih2 pasal mlm tu die tak buat banyak kuah..." Aaa ni aku berangin ni....boley bagi alasan mcm tu kat customer nko?? kite bayar ni .. bukannye bayo ngan air liur .. eii kalau aku ade mau aku sound je minah ke/ makcik ke/ budak tu....Sori la aku nak dtg lagi walopon ade la 2-3 kali dah aku beli kat situ......bukan tak nak support bangsa kita tp nkorang nampak tak cenggana gayenye die treat customer dia...Cube kalo bangsa lain....tayah la jauh2.. Aku amek contoh Cosway je cukup...skang ni aku cam mengada2 sikit la kan..org order barang sume soh owner dia packing siap2 individually walopon nko bli barang kecik2 je..sebab senang aku nak bagi terus kat org yg order...aku rasa kalau org kite dah soh bayo dah kot satu plastik tu..ni tak hoke..siap anto pulak kat kete..aku bleh belenggang je beli barang dari kedai dia..sume urusan beres...cam tu la nko nak meniaga...dan nak jaga hati customer... sebenarnya bukan dalam soal berniaga je...dalam perhubungan sesama manusia pun kene jaga..jangan la kite sonok sangat dok kat atas sampai terlupa yg satu hari kita akan dok di bawah......
Psst.. Kalau ade yg perasan/ tersakit hati ke bace artikel aku ni sila abaikan..pasal aku memang tujukan kat orang2 yg still tak reti nak sedo diri lagi kekekek ... Semoga aku lebih aman mulai ini malam...Peace!!

No comments: