Sunday, November 13, 2011

:: Legendary Tasik Chini Part II ::

...Cont..
Dah puas2 jenjalan kat Kampung Org Asli memusing pulak kat Tasik Chini tu... Aku amek 9 tasik je..sebab nak cepat...9 laut=1/3 jam bersamaan RM60 per boat.Nak lagi lama bleh je...ade macam2 pilihan..nak p 9 laut ke...6 laut ke...12 laut ke...Yang sebenarnya aku rasa kalau u owls punya banyak masa..bleh la naik yg paling lama tu..sejam stengah...tak salah aku dia bawak p empangan yg dekat ngan sungai Pahang tu...Well ade org tu siap dah booking...next balik kg nak p naik boat lama2 sikit..nak p Lubuk Ular katanya...
Canteqs
Tasik yang tenang...
Jeti
Ini jer tempat yg banyakTeratai....
Jeti lagi...ramai gile org walopon time2 raya....semer2 org pakai baju kurung n kebaya..tp aku slumber je pakai jeans hiks...
Best gile ah naik boat...
Pakcik ni orang Asal kat Tasik ni...Baik....banyak ceta yg dia share...antaranya ..remember kat atas tadi aku kata Ann nak ajak pegi Lubuk Ular next time balik kampung?? Sebab kat situlah sebenarnya lagenda Tasik Chini ni...Dulu kata pakcik ni..zaman bapak ngan atuk die...semua org akan cube elak lalu Lubuk Ular tu...sebab akan ada masa ade ular besar aka naga keluar nanti die "mkn/telan" orang .... Diorg panggil naga sebab ular tu besar sangat...Kalau orang dari Sg Pahang nak ke kuala tu..diorg akan "kandar" sampan sebab tak sanggup nak lalu situ.....Tapi aku rasa itu bukan naga la....mesti spesis anakonda...tp biasa ah zaman dulu mana sempat nak buat research mcm org2 skang...bukak je discovery channel semer die tunjuk...spesis ular tu mcm2...same goes to here la aku rasa...tp pakcik tu cakap skang ni dah tade lagi dah...nowadays pun org yg dtg Tasik mesti tak brapa nak "sah" kalau tak pegi situ ...:)
Salah satu mercu tanda kat TC... :D
Die tulis kat sini ade horse riding...tak de pulak aku nampak kuda since aku sampai .. tapi whatever la....nanti lenkali dtg lama sikit bleh try mcm2 kat sini..
Reception counter...antara kemudahan yg ada kat sini...challet, vip challet, camping n barbeque area..etc...
ini adalah papan tanda boat charges...Kalau boleh zoom in bleh nampak tasik2 yg kite boleh lawat dengan boat...Pada yang tak pernah sampai Tasik Chini sila lah berkunjung ke sini...Syok jugak skali skala keluar dari hiruk pikuk kota...Enjoyz u owls.....

No comments: