Tuesday, May 22, 2012

:: Bila duka bertukar suka ::

Pernah tengok Guiliana & Bill?? Secara ringkasnya Bill adalah pemenang Apprentice musim pertama. (Ala yang rancangan realiti Donald Trump tu. Giuliana ni pulak pengacara E!News. Dah agak lama jugak aku tak tengok reality show ni..Aku memang ikut since last year. Bukannya apa-apa..sometime kehidupan orang lain boleh mengajar kita banyak benda...belajar dari kesilapan orang lain supaya kita tak buat kesilapan ataupun paling tidak me"minimize"kan kesan dari kesilapan itu...kadang-kadang tu kita rasa cam "wahh hebatnya kehidupan dia..dia punya segala-galanya...husband die penyayang sangat-sangat...bangun tido je die boleh dapat apa yang dia nak"....itu memang lumrah dunia..tp untuk aku..pada tahap ini...semua kisah kehidupan orang lain buat aku rasa lebih bersyukur dengan apa yang aku ada...syukur masih punya suami dan anak-anak di sisi...sekurangnya-kurangnya ada orang yg hidupnya gah dan mewah tp kurang sesuatu dalam hidup mereka..ok kenapa aku nak cerita pasal Giuliana & Bill ?Pertama kali aku rasa kisah mereka adalah sangat genuine (asli)...Semua manusia punya masalah .dan tak perlu nak tunjuk hidup kita ni sangat sempurna...owh mcm kim kardashian tu kan??...jadi jangan nafikan itu ;)....Okeh berbalik pada kisah Giuliana & Bill ni...Pengajaran yang boleh kita dapat;


1. Suami isteri perlu supportive
Bill sanggup pindah dari Chicago ke LA demi untuk Giuliana.Sebelum ni mereka ni weekend couple.Setelah beberapa kegagalan untuk mendapatkan anak maka Bill buat keputusan terbesar dalam hidup dia..
2. Kuat semangat
2010-Giuliana keguguran...mereka ni paling konsisten melalui pelbagai ujian untuk mendapat anak...tuah masih belum menyebelahi mereka...2011-Giuliana dapat kanser payudara...atas dorongan dan semangat yang diberikan suami dia...dia berjaya menjalani pembedahan ..Dia juga aktif dalam memberi kesedaran mengenai kanser payudara.
3.Jangan jadikan kesedihan tu satu halangan untuk mendapat kebahagiaan
4.Belajar dari kesilapan..harap-harap kita tak selalu ulangi kesilapan yang sama.. kalau itu berlaku...mohonlah kemaafan dan cuba berdamai
5.Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya
Duit yang banyak tak boleh beli kebahagiaan...Aku mungkin sedikit sarcastic dalam soal ini. Sebab adakalanya orang terlalu membanggakan harta benda yg mereka ada...Tapi ada satu je harta yang tak boleh dijual beli..kasih sayang suami/isteri dan anak-anak...Owh by the way, bulan April yang lalu Giuliana dah pun hamil anak sulung mereka...Di doakan yang terbaik untuk pasangan ini. Tak salah kan? mereka pun makhluk Allah juga.... 
Ok la..sampai jumpa lagi...Kisah orang lain hari ni mungkin akan jadi kisah kita suatu hari nanti...Yang baik datang dari Allah..yang buruk datang dari kelemahan penulisan aku sendiri......Sampai jumpa lagi...Salam....;)

No comments: