Sunday, October 18, 2009

:: Makan2 aka Open House ::

Pada hari Jumaat yang lalu, incik Ann menganjurkan satu majelis makan2 di rumah. Kirenye ni open house untuk budak2 dept die je lah.. Memula tu ingat nak buat sekali ah open house besar2an ... tp takpe la kirenye test market dulu..panggil kwn2 die je.. Aku tanye dia brapa org ..die ckp campor bini masing2 dlm 30 orang.. So ok la..since Friday tu aku pun keje..dlm pala otak aku...main dish nak buat satey (order) , soto (buat), koktel(buat), salsa(buat), rendang ayam(order), nasik impit (buat), rendang daging(buat). Out of all yg aku berjaya sempurnakan hanyalah satey, rendang ayam, nasik impit, koktel ngan bihun goreng tomyam. Yang lain2 tak dpt nak buat atas sebab2 aku telah dipaksa stay oleh bos aku time lunch. sebenonye kalau nak buat soto tu time lunch mmg la sempat sgt pasainye umah aku dekat je nak balek..then brg2 soto pun aku dah ready since mlm ari khamis tu. Memandangkan aku tak leh kuar lunch aku counter offer ngan bos aku "bos..boley saya tak yah kuar lunch tp saya nak balek awai arini kol 3.30"...die pun ok je..so aku kuar dr ofis kol 3.45 p amek satey sume...balek2 umah je terus masok kat bekas2 sume... actually tempat nak isi mkn sume dah prepare ari kamis lagi..sebab tau ah waktu keje2 ni kan mana lah sempat nak buat skali arung je on Friday tu. Lagipun manada assistant tolong pun..semua buat sendiri je...(teringat kata kak diana- hish nko ni..panggeilah anak sedare je mak sedare ke maid ke tolong..penat nko nanti buat sorang2...) tp aku ni kalau aku dah prepare minda aku dari awai nak buat sorang tade masalahnya... :D
Ok balek pada cerita open house tu. Agenda - acara makan2 start lepas maghrib.Seawal kol 8.15 kwn2 ann yg dok kat Puchong dah sampai...memula ok lagi.. skali dah masok half time ( dlm kol 9 cam tu dah makin ramai...sampai penuh umah...tak sangka...penat tapi berbaloi!! Syok sgt pasai dapat kenal wife kawan2 Ann... ade yg dah anak 5...anak 3... pergh..nasib baik last minute aku tambah satey jadi 300 sume.. kalau tidak mau tak ckp nko..last jemputan sampai dalam kol 10.30, boss si Ann..:D ngam2 dia sampai satey pun dah abeh...tp die pun dah dari open house gaks..so die dtg nak kenai umah je.. ok la tu.. :D elok je lepas org balek tu...kiteorg tinggai umah besepah kejap dan pegi bejalan2 mencari teh o ais limau kat kedai...(actually si Ann bawak Aisy masa nak masukkan kete dlm garage but then die tak nak turun .. nak p jalan...) It's really worth.. Ann ckp next year kalau nak buat open house kena buat khemah jugak lah..baru aku leh jemput kwn2 aku skali....
Hurm..baru siap susun2 masa ni..
Satey licin...meme sedap satey Abe ni...thanks to Izani for introducing...
Rendang Ayam
Nasik impit...telah di masak oleh aku pada tengah malam ari khamis...
Bekas kuih aku yg kelaka...Ade cerita di sebaliknye ni.. Nkorang tengok die nye stand tu punye la lawa.. 2 hari sebelum majelis ni ade kwn Ann datang umah ... then anak die yg sulung nak tolong aku letak balek bekas kuih tu di tempat asal die...dah la ade 6 biji bekas kuih penuh dengan kuih..of course la berat kan.. die angkat tangkai je (budak2 lagi kot??) yg aku tau tangkai tu buat lawa je..kena angkat die nye badan la kan.. erm apa lagi..bederai la bekas kuih aku...(nasib baik dah lama pakai)...tinggal tempat duduk bekas kuih tu je la..ade la 2 selamat tp adalah tidak molek kalau aku letak 2 je dlm tu..since mak mentua aku pun dah elok2 je bekalkan kuih dlm tupperware ni..hurm aku blasah je la letak dlm ni.. konon2nye nak buat deco bersama mimie gaks ah. nak letak reben bagai kat bekas tu) tp tak sempat dah....lagipun dont judge book by its cover kan...judge die nye rasa je..
tart ni org kata sedap...hurm mmg sedap pun..satu bekas telah di colek oleh makcik Ann...aku tak kisah pun..mmg aku bukannya makan pun..saja beli utk jamu org mkn...:)
Fruit cocktail...buat sendiri..alah campak2 je...(hurm aku bajek 4 tin je) tp mmg ade reserved 2 tin...skali tak cukup nko!! :D wah wah...memula tade sapa pun nak usik...(tak reti mkn la apa la) bla aku soh rasa..ha hambek nko...sampai tak cukup...
rendang, nasik impit kuah kacang sume dok situ..
Bihun goreng tomyam ni mmg superb sedap...thanks to Abang Man..
Dah abeh...

No comments: